Klantenbinding

De kok is al naar huis

Mijn eerste blog, de eerste letters verschijnen op het scherm. Lekker rustig op de bank, ben er speciaal voor gaan zitten. In deze blog staat klantenbinding centraal. Heb lang gedacht over wat ik wilde schrijven, wat ik wilde delen. Ben inmiddels een paar regels verder en voel dat ik de smaak te pakken heb. Gewoon door te doen! Bloggen dat gaan we doen! Dat hadden we beloofd een tijd terug toen onze nieuwe website online ging. Bob heeft inmiddels twee blogs geschreven en met succes, ze worden veel gelezen. Nu is het mijn beurt; wat je beloofd moet je doen. Al is het niet altijd in de vorm waarin je het in eerste instantie hebt afgesproken, als je het maar nakomt. Dat willen we toch? Houdt u ook van uw klanten? Denkt u dat u er alles aan doet zodat uw klanten van u gaan houden, nog meer dan dat ze nu misschien al doen? Waarom is het zo belangrijk dat klanten van u houden? En moeten we ’het houden van’ wel zo nemen zoals we ’houden van’ in een relatie kennen. Ik denk het niet. Zakelijk ’houden van’ geeft aan dat er geen hoger doel meer te bereiken is. Want als dat doel bereikt is vertrouw je elkaar, gun je elkaar de opdrachten en zorg je voor een vruchtbare samenwerking, ofwel klantenbinding. Laatst was ik met mijn vriendin in de stad en wilde wij een hapje gaan eten. Het was een warme zomeravond en we waren laat, het liep al tegen negen uur. Mijn vriendin en ik hadden allebei een drukke werkdag gehad. We zijn die avond onderweg gegaan naar een eet café waar we al eens eerder hadden gegeten. Je kan er heerlijk eten, leuke sfeer en een prima bediening. Eenmaal aangekomen kwam een jongedame van de bediening naar ons toe en keek ons aan en zei met een klein stemmetje, sorry de kok is al naar huis. Huh dachten wij. De kok is al naar huis? De jongedame in de bediening verontschuldigde zich meerdere malen en gaf aan dat de kok al vroeg naar huis was gegaan omdat het rustig was die avond. Hoewel we het erg jammer vonden, hadden we hier begrip voor en zijn toen verderop gegaan. Wat ons bezig hield was het feit dat de kok al naar huis was. Daarbij hadden we direct de gedachte; de volgende keer dat we gaan, bellen we eerst even om te checken of de kok nog aan het werk was. Dat is natuurlijk ook een vorm van houden van, klantenbinding. Maar dan vanuit ons gezien. Waarom willen daar zo graag eten? Waarom kwam er in ons op om de volgende keer vooraf te bellen. We hadden net zo goed naar een ander leuk eet café kunnen gaan, er is immers volop keus in Nijmegen. De reden dat we een paar weken later terug zijn gegaan, is omdat wij het daar fijn vinden, het eten lekker is en de bediening alles tip top verzorgd. Maar het gaat verder dan dat. In die keren dat we er nu zijn geweest hebben we een bepaalde band op gebouwd, zonder dat we dat de mensen daar hebben verteld. Maar puur omdat we ervan overtuigd zijn dat er met liefde wordt gekookt, want dat proef je. Alles word met liefde bereid, weer een vorm van houden van en goede klantenbinding. Dat geeft ons het gevoel terug te gaan, ook na die ene keer toen de kok al naar huis was. Komen klanten ook bij u terug als u ze een keer nee verkoopt? Denkt u dat uw band zo goed is met uw klant dat deze wel een stootje kan hebben, dat ze terug komen als uw winkel gesloten is? Of nadat u op vakantie bent geweest? Het is belangrijk dat u er alles aan doet om van uw klanten te houden, door wel dat extra belletje te doen en wel op bezoek te gaan als u in de buurt bent. Het is immers uw klant, waar u zo hard voor werkt. Als u dit goed onder controle heeft gaan klanten ook van u houden, ze gaan u de opdrachten gunnen en zo kunt u samen werken aan een vruchtbare samenwerking. U doet toch ook alles met liefde? Zo… dat was hem dan, mijn eerste blog! Kan niet wachten om over een paar weken weer te bloggen. Deel je dit even in je netwerk? Misschien breng je de mensen in jou netwerk ook op ideeën.      

2 thoughts on “De kok is al naar huis

  1. Door Mariella on

    Wat leuk en mooi omschreven! We kunnen tenslotte niet zonder liefde en houden van.

Reacties zijn gesloten.

Validatiefouten opgetreden. Controleer de velden en druk nogmaals op verzend.