De magie van kleur!

Allereerst wil ik namens beMark iedereen een gelukkig, gezond en creatief 2015 toewensen. Hebben jullie nog goede voornemens? Ik wel! Zoals iedereen natuurlijk de extra kilo’s eraf sporten die we er allemaal aan gegeten hebben. Maar daarnaast begin ik dit jaar ook letterlijk met een nieuwe start bij beMark. Gisteren 5 januari 2015 was namelijk mijn eerste werkdag bij beMark. Vol energie en enthousiasme ben ik helemaal klaar voor deze nieuwe uitdaging. Ik zal me dan natuurlijk ook even voorstellen. Mijn naam is Joy van de Wert, 25 jaarwisselingen jong en ik kan niet wachten om mijn creativiteit in te zetten bij beMark! Dit jaar heb ik met mijn zussen en vriendinnen oud en nieuw gevierd in hartje Londen. Het leek me ontzettend leuk om de jaarwisseling eens buiten Nederland te vieren en dat dan meteen op een spectaculaire plek. In Londen is het namelijk verboden om zelf vuurwerk af te steken, dat zou Nederland ook moeten doen dat scheelt 13 miljoen. Daarom wordt er tegenover de Londen Eye een groot spektakel georganiseerd. Na drie koude uren, een paar slokken champagne en wat dansmoves verder is het dan eindelijk zover, het vuurwerk! Met grote ogen en vol verbazing keek ik een kwartier lang naar ongelooflijk mooi en kleurrijk vuurwerk. Maar waarom kreeg ik bij het paars met groene vuurwerk een ander gevoel dan bij het geel met rode vuurwerk? Hoe kan dit? Waarom is mijn gevoel en emotie niet bij alle kleuren hetzelfde? Kleur… Voor bijna iedereen is het mogelijk om kleur te zien. Maar wat doet het eigenlijk met je? Dagelijks worden we geconfronteerd met allerlei prikkels en kleuren, maar houden we ons ook bezig met hoe we daarop reageren? Rood is een hele warme kleur en staat voor energie en kracht, maar is erg tegenstrijdig: het staat namelijk ook voor gevaar en agressie. Het moment dat u aankomt rijden bij een stoplicht en denkt, nee hè niet alweer een rood stoplicht. Blauw geeft ons een gevoel van rust, ruimdenkendheid en concentratie. Denk aan de mooie heldere blauwe zee van uw zomervakantie. Geel is de kleur van optimisme en positivisme, en dankt zijn vriendelijkheid aan de kleur van de zon en prachtige bloemen in de lente. Paars roept gevoelens op zoals nobelheid, ambitie, luxe, creativiteit, kracht en magie. Deze kleur ziet u ook terug op onze website. Groen is een kleur die voor ons oog heel natuurlijk is. Het is een kleur die rust en veiligheid uitstraalt. Groen staat namelijk voor balans, rust, ontspanning, vrede en natuur. Heb je een drukke dag op het werk gehad? Trek dan de natuur in en je komt helemaal tot rust. Grijs straalt wijsheid, trouwheid, autoriteit en luxe uit, en dankt dit aan de grijze ouderdomsharen net als die van George Clooney ;). Wit is de kleur die wordt geassocieerd met perfectie, puurheid, schoon, hygiëne, duidelijkheid en goedheid. Wit roept daarnaast ook een gevoel op van positiviteit en simpelheid. Deze kleur ziet u vaak terug bij de verpakkingen van beautyproducten, maar ook op onze website. Zwart is net als rood een erg tegenstrijdige kleur en straalt een constante ernst uit, staat voor veiligheid en zekerheid, maar ook voor onderdrukking en koudheid. Kleuren beïnvloeden namelijk de manier van kijken, reageren en anticiperen van mensen. Borden bij een gevaarlijke bocht hebben niet voor niets een opvallende rode kleur en de kleuren van het stoplicht zijn ook niet gekozen door iemand die dacht “weet je wat: groen, oranje en rood lijkt me wel erg leuk”. Deze kleuren zorgen namelijk voor een bepaalde reactie en emotie. U wilt toch ook weten wat u uitstraalt en wat voor een emotie en gevoel u oproept bij uw klanten? Kleur is er in overvloed, maar welke kleur geeft u een beter gevoel en laat u stralen? We kiezen niet zomaar een kleur, er zit altijd een emotie achter. De gele auto die u rijdt of het paarse logo dat groot op uw bedrijfspand staat. (On)bewust verteld u hiermee een verhaal. Bij het bedenken en het ontwikkelen van een logo en huisstijl doet u er goed aan om bewust te zijn van de kleur die u kiest. Kleur is namelijk het visitekaartje waarmee u uw eerste indruk maakt. En zoals u weet; U krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.